Contributi in Atti di Convegno internazionali

1.       Salomoni P., Guerra L., Prandi C., Ferrari L., Mirri S., Lovece S., BEAT: an AContent extension to support authors in developing learning pathways. In: Proceedings of ELEARN - World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education (ELEARN) 2012, CHESAPEAKE, VA, AACE Association for the Advancement of Computing, 2012, pp. 371 – 378.
2.       Traina I., Ferrari L., Camilleri A.F., Promoting Mutual Exchange of Open Educational Resources in Higher Education: the OERTest project. In: Proceedings of EDULEARN12 Conference, IATED, 2012, pp. 6405 – 6411.
3.       Paolini P., Di Blas N., Guerra L., Falcinelli F., Mainetti L., Costabile M.F., Ierardi M.G., Leo T., Ferrari L., Assessing and Sharing (technology-based) Educational Experiences. In: Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2011, Chesapeake, AACE Association for the Advancement of Computing, 2011, 1, pp. 3150 – 3157.
4.       Di Blas N., Ferrari L., Kids Create Multimedia Stories at School. An “Authentic” Educational Value? In: Interaction Design and Children, Proceedings of the 9th International Conference on Interaction Design and Children, 2010, pp. 356 – 359.

 

Contributi in Atti di Convegno nazionali

1.       D’Agata M., Ferrari, Sostenere esperienze di apprendimento collaborativo online. Il software ClasseViva-C@vir. Atti del convegno DIDAMATICA 2015, Genova 15-17 Aprile 2015.
2.       Guerra L., Ferrari L., MOOC: Migliorare le Opportunità dell’Online Collettivo. In Studio ergo lavoro – dalla società della conoscenza alla società delle competenze. Atti del convegno DIDAMATICA 2015, Genova 15-17 Aprile 2015.
3.       Guerra L., Ferrari L., C@vir. A prototype of CSCL pedagogical planner. In: Atti del convegno in volume, Perugia 13-15 Novembre 2014. Reggio Emilia: Si-El editore.
4.       Guerra L., Ferrari L., Tablet pc: an educational experience in Emilia Romagna higher school. In: ICT in Higher Education and Lifelong Learning, Bari, Progedit, 2014, pp. 153 – 156.
5.       Ferrari L., Guerra L., Prandi C., Ricci M., Salomoni P., Integrazione del tool autore AContent con Moodle. In: Atti del MoodleMoot Italia 2013, 2013, pp. 43 – 48.
6.       Betti M., Ferrari L., MOODLE: Esperienze d’uso didattico nella formazione continua di operatori socio-sanitari. In: Atti del Moodle Moot Italia 2013, 2013, pp. 96 – 101.
7.       Apollonio D., Arpetti A., Ferrari L., Ierardi M.G., Laici C., Lanzilotti R., Paolini P., Vergallo R., Tagging per Condividere Esperienze Didattiche. In: Atti Didamatica 2012, pp. 1 – 11.
 

Articoli

1.       Ferrari, Luca, Contar, reflexionar y compartir experiencias didácticas. La construcción de portales en línea para la documentación educativa, in: Taddei, A.; Fabbri, M.; Ferrari, L.; Guerra, L.; Mameli, C.; Pacetti, E., La Documentación educativa en la escuela de la inclusión, San Salvador, Ministerio de Educación de El Salvador, 2016, pp. 55 – 65.
2.       Ferrari, Luca, L'introduzione del "coding" nella scuola: da déjà vu a opportunità di co-evoluzione tra le didattiche e le tecnologie digitali per l'inclusione, «PEDAGOGIA OGGI», 2016, 2, pp. 196 – 208.
3.       Ferrari, Luca; Guerra, Luigi; Mirri, Silvia; Olivastri, Silvio; Salomoni, Paola, On supporting e-learning in the field of resilience management with an open source authoring tool, «TECHNOLOGY, INNOVATION AND EDUCATION», 2015, 1, pp. 1 - 18
4.       Di Blas N., Ferrari L., Digital Storytelling at School: What Kind of Educational Benefits? «INTERNATIONAL JOURNAL OF ARTS AND TECHNOLOGY», 2014, 7, pp. 38 – 54.
5.       Di Blas N., Ferrari L., What teachers think about inclusion? Data from a large-scale explorative survey. «RICERCHE DI PEDAGOGIA E DIDATTICA», 2014, 9, pp. 1 – 22.
6.       Caldin R., Cinotti A., Ferrari L., La prospettiva inclusiva. Dalla risposta “specialistica” alla risposta “ordinaria”, «GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA», 2013, 11, pp. 44 - 57.
7.       Pacetti E., Fabbri M., Ferrari L., Cl@ssi 2.0: experience in Emilia Romagna, «RICERCHE DI PEDAGOGIA E DIDATTICA», 2013, 8, pp. 47 – 60.
8.       Caldin R., Cinotti A., Ferrari L., The Laboratory For Inclusion Project (LAB-INT). Screening on learning to learn: inclusive educational approaches to support study methods in Primary School, «REM», 2013, 2, pp. 91 – 107.
9.       Ferrari L., Traina I., The OERTEST Project: Creating Political Conditions for Effective Exchange of OER in Higher Education, «JE-LKS. JOURNAL OF E-LEARNING AND KNOWLEDGE SOCIETY», 2013, 9, pp. 23 – 35.
10.    Ferrari L., Modelli didattici per l’inclusione: alcuni risultati dal progetto Learning4All, «TD TECNOLOGIE DIDATTICHE», 2012, 20, pp. 185 – 190.
11.    Ferrari L., Handicap e tecnologie: quale connubio? L’esperienza del corso di Tecnologie per la riduzione dell’handicap, «RICERCHE DI PEDAGOGIA E DIDATTICA», 2011, 6, pp. 1 – 30.
12.    Ferrari L., Social network: “catalizzatori” per l’autonomia e la qualità della vita della persona disabile. «FOR», 2010, 85, pp. 28 – 31.

 

Capitoli di libro

1.       Guerra, Luigi; Betti, Maurizio; Ferrari, Luca, MOOCs Scenarios and Learning Recognition. A Step Further?, in: E-Learning, E-Education, and Online Training Second International Conference, eLEOT 2015, Cham, Springer, 2016, pp. 152 - 158 [capitolo di libro]
2.       Dainese R., Emili E.A., Ferrari L., Screening e formazione sull’imparare a studiare. Approcci educativi inclusivi alle abilità e al metodo di studio: la formazione degli insegnanti. In: La professionalità dell’insegnante Valorizzare il passato, progettare il futuro. Roma: ARACNE editrice S.r.l., 2014, pp. 443 – 450.
3.       Ferrari L., Emili E.A., Nicotra M., Studenti D.S.A e apprendimento nella didattica universitaria. Dalla risposta “speciale” alla risposta “competente”. In: Dispositivi formativi e modalità ibride per l’apprendimento linguistico, Bologna. CLUEB - Cooperativa Libraria Universitaria Bologna, 2014, pp. 1 – 15.
4.       Soldado M.R., Ferrari L., Requirements and standard for resources. In: Open Learning Recognition. Taking Open Educational Resources a step further. Bruxelles, EFQUEL – European Foundation for Quality in e-Learning, 2012, pp. 15 – 20.
5.       Ferrari L., Una proposta per monitorare esperienze di Digitalstorytelling nella scuola. In: Videoculture: Tra formazione, didattica, ricerca. Bologna: CLUEB, 2012, pp. 137 – 155.
6.       Ferrari L, Di Blas N., Paolini P., Arpetti A., Lanzillotti R., Falcinelli F., Vergallo R., Ierardi M.G., Pacetti E., “Learning for All”: is everyone learning? In: Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2012, CHESAPEAKE, AACE, 2012, pp. 1782 – 1792.
7.       Ferrari L., Mancinelli E., The Spring Out project, in: Managing European diversity in lifelong learning. The many perspectives of the Valuation of Prior Learning in the European workplace, Amsterdam, HAN University Foundation EC-VPL & Hogeschool Van, 2007, pp. 221 – 226.

 

Curatele

1. Corazza L., Ferrari L., Videoculture: tra formazione, didattica e ricerca. Bologna: CLUEB, 2012.

 

Libri

1. Ferrari, Luca, Costruire esperienze didattiche di online collaborative learning, Parma, edizioni junior, 2015, pp. 121 (EDUCAZIONE E TECNOLOGIE).

2. Dondi C., Mancinelli E., Turrini M., Ferrari L., Salandin T., Study to identify and disseminate within Europe best practices in the context of science teaching that places science and technology into meaningful learning contexts. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2007.